کد خبر: ۲۲۸۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
جماران نوشت:یک استاد دانشگاه و کارشناس خودرو معتقد است باید در سیاست های اقتصادی دولت و وزارت صمت بازنگری شود چرا که با وضع موجود هیچ توسعه ای در خودروسازی ایران اتفاق نمی افتد.

امیرحسین کاکایی کارشناس خودرو در گفت و گو با جماران، اظهار کرد: زمان وزارت فاطمی امین این وعده داده شد. سوال این است که آیا اصلا باید وزیر برای پلتفرم جدید اقدام کند؟! شاید قول و وعده الکی و بیخودی وزیر داده باشد! وقتی یک صنعتی مثل خودرو دارید و عمده آن خصوصی است و طبق قانون هم باید خصوصی عمل کند و رئیس جمهور هم گفته باید خصوصی کنید. آیا معنی دارد یک وزیر بگوید پلتفرم جدید وارد صنعت می کنیم؟ از اول این وعده اشتباه بود.

متقاضیان خرید خودرو خارجی بخوانند/ قیمت خودروهای وارداتی اعلام شد + جدول

وی ادامه داد: چیزی که یک وزارتخانه می تواند بخواهد، تولید خودرو با استانداردهای جدید است، نه اینکه راهکار را بخواهد. پلتفرم راه حل است. فاطمی امین نه تنها وعده پلتفرم را داده بود بلکه وعده کاهش قیمت و برداشتن قرعه کشی را داده بود که هیچ یک اتفاق نیافتاد.

وعده های وزیر صمت عملی نشد و پلتفرمی هم نیامد

این استاد دانشگاه تصریح کرد: قرعه کشی که وعده داده بود برداشته شود نه تنها برنداشته نشده بلکه مدل آن تغییر کرده و نوبت‌دهی قرعه کشی می شود؛ لذا زیاد فرقی نکرده است. اگر نگاه کنید در یکی دو سال گذشته آیا ایران‌خودرو و سایپا وضع بهتری داشتند یا وضع آنها بدتر شد؟ در بهترین شرایط همان است.

وی اشاره کرد: متاسفانه خودروسازان زیان بیشتری دارند. به کسی که زیان همواره دارد، بگویید کت و شلوار نو آن هم از بهترین برند تهیه کن؛ آیا می‌خرد؟ اینکه پلتفرم جدید بیاورند مصداق کت و شلوار نو است. چه شد که ایران خودرو و سایپا زیانده شدند؟

کاکایی تصریح کرد: وزیر برخلاف وعده خود، در جهت اجرایی شدن تعهداتش اقدامی نکرد. نه تنها این کار را نکردند. همچنین حجم فروش چند درصد بازار دست آنهاست. مدیران خودرو به لحاظ فروش از سایپا جلو زده است. سایپا زیان داده و مدیران خودرو سودهای میلیاردی کرده است.

برنامه های وزارت صمت به ضرر ایران خودرو و سایپاست

این کارشناس اظهار کرد: وقتی مدیران خودرو وضع بهتری دارد چرا باید روی پلتفرم جدید سرمایه‌گذاری کند؟ هر چه چینی ها عرضه دادند، این شرکت انجام می‌دهد. معتقدم تاکنون وزارتخانه با برنامه‌هایی که پیاده کرد، باعث شد ایران خودرو و سایپا بیشتر از پیش ضربه بخورند و ضعیف تر شوند و رقابت‌پذیری آنها افت کرده است و تقریباً رقابت پذیر نیستند. در عین حال مونتاژکاران عملاً رشد کردند و همه چشم انتظار واردات هستند.

ایران خودرو ، از خودروی جدید وارداتی اش رونمایی کرد که حتی مونتاژ هم نیست!

کاکایی در خصوص اینکه زیانده بودن زیاد خودروسازان باعث عدم ورود پلتفرم جدید شده پاسخ داد: بله یکی از علت ها این است. اگر به جای ایران خودرو و سایپا بودم پلتفرم جدید وارد نمی کردم؛ بلکه برای جبران زیان ها مونتاژکاری انجام می دادم! به دلیل اینکه سودآورتر است؛ ضمن اینکه سرمایه هم لازم ندارد. مورد دیگر، عدم وجود انگیزه برای توسعه است. کما اینکه در این مدت سایپا واردکننده خودرو شده است. در این بین ایران خودرو خودروی جدید وارداتی را رونمایی کرد که حتی مونتاژکاری هم نبود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: سیاست‌های وزیر قبلی کاملا ضد تولید داخلی بود که نتیجه را الان می‌بینیم و نباید انتظار دیگری داشته باشیم. زیاندهی وحشتناک و عدم وجود سرمایه و عدم وجود انگیزه برای سرمایه گذای در زمینه توسعه پلتفرم‌های جدید از مواردی بوده که موجب این وضعیت شده است. یک مورد دیگر این است که هنوز موانع بین المللی برای آوردن پلتفرم‌های مدرن و جدید با خودروسازان دنیا رفع نشده است.


در سیاست های دولت و وزارت صمت باید بازنگری شود

کاکایی در خصوص راهکاری که دولت باید در این زمینه پیاده کند، به جماران گفت: از نظر من مهمترین اقدام بازنگری در سیاست های دولت و وزارت صمت است که باید تعیین تکلیف شود. مجموعه سیاست های دولت ضدتولید و در راستای کنترل بازار است؛ همچنین در راستای واردات و کنترل بازار از طریق واردات هم هست. در مقطعی با واردات مشکل را حل می کنند و زور می زنند که به زودی واردات هم انجام دهند؛ پس در این مسیر نمی توانید انتظار تحولی را داشته باشید.

احتکار خودرو را مطرح کرده اند تا مدیرعامل ایران خودرو را برکنار کنند!

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش، چگونه می توانیم پلتفرم جدید تهیه کنیم، اظهار کرد: در وهله اول دولت و نظام یک بازنگری در سیاست های توسعه ای باید داشته باشند. با قانون واردات خودرو، خودروی دست دومی که گذاشتند خبری از توسعه واقعی نخواهید شنید و همه نمایش است. وکلای مجلس تمام تلاش خود را می کنند خودروی نو و دست دوم وارد کنند. همچنین همه تلاش خود را می کنند تا ایران خودرو و سایپا را سرکوب کنند. اخیراً اصطلاحی به نام احتکار خودرو را مطرح کردند که از نظر من می خواهند مدیرعامل ایران خودرو را عوض کنند. مشکل اساسی در سیاست های کلان است. با حرف مشکلات اساسی حل نمی شود.

233220

برچسب ها: قیمت روز خودرو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار